Thursday, April 23, 2009

Laskar Pelangi : Pendidikan Untuk Semua




Aku baru sahaja menonton filem yang dikatakan menarik iaitu Laskar Pelangi. Filem ini bukan sahaja ditayang di indonesia malah turut ditayangkan di Australia. Filem ini mengandungi mesej pendidikan yang melibatkan kegigihan guru dalam mendidik anak bangsa dan kesungguh anak-anak kecil yang tidak berupaya, berusaha untuk menimbal ilmu agar dapat membantu keluarga. Ketabahan 2 orang cikgu yang bernama Ibu Muslimah dan Pak Arfan yang sanggup mendidik anak-anak kecil walaupun seramai 10 orang. Anak-anak kecil bergembira mendapat pendidikan kerena mereka tidak mahu menjadi kuli-kuli. Adik Kucai seorang ketua kelas yang gigih. Berkata Ibu muslimah kepada kucai “menjadi pemimpin adalah sesuatu yang mulia” dan berkata pulak Sarah kepada kucai “setiap pemimpin akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak”. Daripada dialog ini, sebenarnya wujud secara tidak langsung satu nilai dan moral dalam pendidikan. Aku tertarik dengan kata-kata Pak Arfan kepada sahabatnya“ Sekolah ini sekolah yang mengajar pendidikan agama dan budi perkerti bukan hanya Pelengkap Kurikulum, Kecerdasan dilihat Bukan sekadar dari nilai-nilai dan akal tapi dari HATI”. Itulah yang dituntuk dalam pendidikan, kita bukan sekadar mengajar ilmu dalam buku teks atau kurikulum yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa, tapi kita juga perlu mengajar anak-anak bangsa kita dengan nilai-nilai agama dan moral agak mereka tidak mudah terpengaruh dengan arus kemodenan dan menjadi manusia yang dekat dengan ALLAH.
Aku juga terpegun dengan kata-kata Pak Arfan kepada Team Laskar Pelangai “ Kekuatan itu dibentuk oleh IMAN bukan oleh jumlah Tentera. Kalian harus teguhkan pendiria, kalian harus punya ketekunan, keingin yang kuat untuk mencapai cita, kalian harus punya keberanian dan pantang menyerah walaupun di uji. Dan INGATLAH HIDUP MESTI MEMBERI SEBANYAK-BANYAKNYA, JANGN MENERIMA SEBNYAK-BANYAKNYA”. Dalam filem ini juga memaparkan kesungguhan anak-anak kecil dalam menuntut ilmu, walaupun guru-guru mereka hampir berputus asa namun mereka masih menunjukkan kesungguhan untuk berjaya. Filem ini memamparkan kepentingan membaca dalam memperolehi ilmu pengetahuan. Waluapun mereka miskin tapi akal mereka cerdas dan pintar. Dengan beratapkan bumbung yang bocor, lantai pasir dan kapul yang sentiasa berhutang di kedai, dengan kata lain sekolah mereka bergitu usang tetapi semengat mereka tidak usang, semangat mereka semengat yang teguh.Aku tertarik dengan kata-kata Lintang Kepada sahabat nya “Kita semua harus punyai cita-cita dan sekolah ini kita mulakan cita-cita kita”
Dalam filem ini juga memaparkan bagaimana si anak kecil perlu untuk membuat pilihan kerena ketiadan ibu bapa. Bagaimana Lintang seorang yang genius yang banyak membangkita semangat kawan-kawan mereka terpaksa berhenti sekolah kerena menanggung nafkah adik-adik mereka. Dia teringin untuk meneruskan cita-citanya namun keadaan memaksa beliau untuk berhenti. Melalui filem ini kita dapat melihat pentingnya peranan guru dalam mendidikan anak bangsa terutamanya anak-anak yang miskin dan di sini juga seorang guru dituntut untuk berkoban seperti mana kata Ibu Muslimah “ ..Aku tidak bermimpi untuk menjadi isteri saudagar, tapi aku bermimpi ingin menjadi guru…”

“KERJALAH PERLANGI HINGGA KE HUJUNG DUNIA, JANGAN MUDAH MENYERAH”

LASKAR PELANGI
mimpi adalah kunci
untuk kita menakhlukkan dunia
berlarilah tanpa lelah
sampai engkau meraihnya
laskar pelangi
tak kan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
warnai bintang di jiwa
menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia
selamanya…
cinta kepada hidup
memberikan senyuman abadi
walau hidup kadang tak adil
tapi cinta lengkapi kita
laskar pelangi
tak kan terikat waktu
jangan berhenti mewarnai
jutaan mimpi di bumi
menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia
menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia
selamanya
selamanya

0 comments:

Post a Comment